1C

Följ med i vårt arbete

Matematik

Att kunna förklara hur jag tänker är en viktig del i matematiken och det här tränar vi ofta på.

Eleven beskriver tillvägagångssätt och ger enkla omdömen om resultatens rimlighet. Ur Lgr 11 kunskapskrav åk 3 matematik

Här är ett exempel på hur likhetstecknet kan användas när man är säker på tecknets betydelse:

Här är ett sätt att tänka när man räknar subtraktion:

När eleverna sätter ord på sitt tänk, så är det lättare att hjälpa till att hitta de bästa strategierna. Ibland kan det ju vara så att en strategi fungerar på mindre tal, men när talen blir mer komplicerade så fungerar det inte. Då är det bättre att redan från början hitta en mer lämplig strategi. En annan viktig aspekt i detta är att lyssna på på hur andra tänker och på så sätt få chans till flera sätt att tänka matematik.

 

Föregående

Svenska: gemensam läsning

Nästa

Talutrymme i klassrummet

  1. Lena Isenstam

    Vilket bra sätt att lära sig förstå matematik!

    Att på
    olika sätt förklara hur man kan tänka, till exempel visa med bilder eller berätta med ord, tror jag gör inlärningen lättare. Ni förklarade allt så tydligt på filmerna – man förstod precis hur ni hade tänkt!

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén