1C

Följ med i vårt arbete

Läsutmaning

Under oktober månad har vi i klassen haft en läsutmaning. Den har genomförts tillsammans med vårdnadshavare och den gick ut på att varje dag läsa 15 min hemma och 15 min i klassrummet. För varje 15 minuters läsning hemma har eleverna fått 1 kr. och för varje 15 min. läsning i skolan har hela klassen fått 2 kr. Eftersom att vi har en kompis som drabbats av cancer så var det självklart att det var till Barncancerfonden som pengarna skulle gå till.

2.1 Normer och värden

Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling.

Mål

Skolans mål är att varje elev

  • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen,
Riktlinjer

Alla som arbetar i skolan ska

  • medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen

Ur: Lgr 11 Del 2

 

Jag kan ju bara prata om klassrummet, men som de har läst och visst märks det att läsningen där hemma också har gått bra. För vilken läsutveckling vi ser… Vi har ju också sett att pengarna i burken hela tiden växer, så här såg det ut när det var dags att räkna ihop slutsumman:

img_2530  600 kronor!!!

Så var det dags för oss att bestämma hur vi skulle göra med pengarna. Vi startade med att titta på Barcancerfondens hemsida. Vi hittade ganska snabbt 3 olika alternativ:

  1. Julklapp https://www.barncancerfonden.se/julbutik/
  2. Insamling https://www.barncancerfonden.se/stod-oss/ge-en-gava/
  3. Supersnöret https://www.barncancerfonden.se/supersnoret/

Efter att vi tittat på de olika alternativen fick alla eleverna fundera själva vad de vill att pengarna skulle gå till. Sedan fick alla skriva en argumenterande text.

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar. (Ur: Lgr 11 Centralt innehåll i ämnet svenska.)

img_2531 img_2532 img_2533

När alla skrivit sina texter, så var det dags för att framföra sina åsikter och tankar. Alla elever fick i uppdrag att presentera och övertyga om varför deras alternativ var det som vi skulle rösta på.

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer. (Ur: Lgr 11 centralt innehåll i ämnet svenska.)

img_2552 img_2553

När alla hade berättat sitt tänk så röstade vi och beslutet blev att vi skulle skänka pengarna till insamling med argumenten att det skulle gå till forskning och mediciner.

img_2551

Nöjda deltagare i läsutmaningen. Tack alla ni som har hjälpt till under resans gång…

Föregående

Målträning

Nästa

Matematik: stationer

2 kommentarer

  1. Maria Skargren

    Jättebra initiativ och pedagogiskt, även för oss föräldrar! Nu gäller det bara att hålla i läsningen hemma ändå =)

  2. Lena Isenstam

    Håller med, verkligen en superbra idé. Bra jobbat alla läsare!

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén