1C

Följ med i vårt arbete

Fördelning av ordet i klassrummet

Efter jul har vi gjort en stor förändring i klassrummet, eller ska jag var helt ärlig så är nog den störst skillnaden för mig som lärare. Det handlar om handuppräckning i klassrummet och framförallt NÄR detta ska ske. Under hösten har jag läst forskning kring detta, bland annat Dylan Wiliam som förespråkar ”No hands up”, ordet i klassrummet ska fördelas genom en slumpmässig lottning. Jag säger att det mest är förändring för mig som lärare eftersom att eleverna i Fc inte har gått så länge i skolan, så har de inte hunnit fått en bestämd åsikt för hur det ska vara. Men jag som själv gått i skolan X antal år och dessutom arbetat snart 10 år med den klassiska metoden: när du vill svara på en fråga så räcker du upp handen, för mig blir det ett nytt sätt att tänka. Jag upplever att den klassiska metoden inte blir startpunkten till några diskussioner, utan de elever som kan ”rätt” svar räcker upp handen och får ordet. Jag som lärare bekräftar att jag fått rätt svar och går vidare. Fritt översatt från Wiliams forskning kan man säga att med den klassiska metoden ger jag eleverna möjligheten att välja att delta i undervisningen eller inte. Självklart vill jag att alla elever ska delta i undervisningen, så nu går det till så här i vårt klassrum: om du vill berätta något eller har en fråga då räcker du upp handen. Men om du vill svara på en fråga behöver du inte räcka upp handen, för då dras glasspinnar eller så använder vi oss av en app som heter ”Teachers pick” där elevernas namn slumpas fram och  visar vem som får första chansen att svara. Om du behöver tid att tänka eller faktiskt inte har en aning om svaret, så har man möjlighet att säga det. Det här är ytterligare en tanke med detta system att det ska vara okej att inte kunna allt, men alla får samma chans. Eleverna tycker mycket om detta sätt och det märks genom att de påminner mig om glasspinnarna eller om appen. Det har fortfarande gått lite kort tid för att kunna utvärdera helt, men hittills så känns det mycket spännande…

Läs mer om Dylan Wiliam här…

Föregående

Grej of the day

Nästa

Utelektion

  1. Emma Perols

    Ett sånt bra initiativ, som jag tror kan göra stor skillnad på sikt. Jag ser fram emot att läsa mer om era erfarenheter och tankar kring detta när det gått mer tid.

  2. Malin Ahrne

    Tycker också att det låter intressant och som ett bra initiativ!

  3. Tomas

    Det där låter som en väldigt spännande metod. Kan säkert bidra till att ”försiktigare” barn får större chans till (hjälp med) att gå utanför komfortzonen och nyttigt för de ivrigare svararna att lyssna mer och inte bara fokusera på att ”vinna” tävlingen om ordet. Ett sorts paradigmskifte i skolan – läckert!

  4. Ellenor

    Jätteintressant! Låtersom ett bra intiativ 🙂

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén